Strona główna > Fotografia, Ubuntu > Kłopoty z Canonami w 8.04

Kłopoty z Canonami w 8.04

Do wydania 8.04 jeszcze kilka tygodni, ale coraz więcej ludzi robi aktualizację. Wielu posiadaczy hybryd Canona napotkało problemy ze zgrywaniem zdjęć ze swojego sprzętu. System najczęściej odpowiadał błędem

Error initializing camera: -53

przy próbie dostępu do aparatu lub, jak się dowiedziałem w czasie szukania rozwiązania

Wystąpił błąd w bibliotece io ('Nie udało się zawłaszczyć urządzenia
USB'): Nie udało się zawłaszczyć interfejsu 0 (Operation not
permitted). Należy upewnić się, czy żaden inny program lub moduł jądra
(taki jak sdc2xx, stv680, spca50x) nie używa tego urządzenia i mamy
prawa odczytu/zapisu do urządzenia.

przy próbie zgrania fotek z aparatu. Początkowo szukałem w google – z marnym zresztą rezultatem jakichkolwiek informacji o tym błędzie. Wszystko wskazywało na to, że jest to bug (zmylił nie bardzo podobny, zgłoszony na launchpadzie błąd i odpuściłem sobie na trochę szukanie). Jednakże tamtą lukę naprawiono, a moje aktualizacje nie przynosiły niczego nowego w tej kwestii.Zacząłem szperać w systemie, bo byłem już niemal pewny, że błąd tkwi u mnie (skoro update mial to naprawić to czemu nie naprawił?).

Po jednej  prób odpalenia gnomiastej zgrywarki do zdjęć zobaczyłem powyższy komunikat. Po drodze doszedłem do tego, że odpalenie

gksu gnome-volume-manager-gthumb

daje oczekiwany efekt. Skoro dla roota działa to czemu nie dla mnie? Brnąłem dalej. I w końcu znalazłem rozwiązanie: nie był to bynajmniej bug w libgphoto2 ani niczym powiązanym. Problemem okazał się kernel. Otóż domyślną opcją – i w sumie poniekąd właściwą – przy instalacji nowego jądra jest pozostawienie niezmienionego menu.lst. I tak właśnie stało się po upgrade. Stary config GRUBA odpalał stary kernel podczas gdy w systemie był już 2.6.24-15-generic. Zatem przechodzimy do sedna i z terminala:

cp /boot/grub/menu.lst ~/menu.lst

(albo nawet dla bezpieczeństwa na jakiegoś pendrive)

sudo apt-get install startup-manager
sudo startup-manager

w ostatniej zakładce ustawiamy 2 widoczne kernele i jako domyślną ustawiamy wersję najnowszą. Wterminalu wyświetli się pytanie co zrobić z configiem GRUBA – instalujemy wersję przygotowaną przez opiekuna pakietu. Potem dla pewności rzuciłem jeszcze

sudo update-grub

Zamykamy wszystko co mamy odpalone i rebootujemy system.Po reboocie aparat powinien działać właściwie dla wszystkich userów, a nie tylko dla roota. Powodzenia!

Kategorie:Fotografia, Ubuntu Tags: , ,
  1. Kwiecień 5, 2008 o 6:00 pm

    No cóż, takie są uroki korzystania z niestabilny, rozwijających się rozwiązań. Ja bym nie demonizował i nie straszył początkujących, bo w finalnym wydaniu wszystko może być OK :)

  2. kj
    Kwiecień 7, 2008 o 7:46 pm

    Znając życie wszystko sprowadzi się do chmod 666 /dev/usb*

  3. tomek
    Kwiecień 17, 2009 o 10:42 pm

    Podane rozwiązanie umnie nie zadziałało. Ale poradziłem sobie dzięki pomocy na forum, ale dalej lipa bo nic do tego cholernego aparatu wysłać niemoge. I jak tu życ bez windy ??

  1. No trackbacks yet.

Skomentuj

