Strona główna > Ubuntu > Ubuntu w stylu Makówki

Ubuntu w stylu Makówki

Systemy spod znaku Jabłka nie są może jeszcze bardzo popularne w Polsce, ale z roku na rok można je spotkać w coraz to nowych miejscach. Użytkownicy chwalą sobie przede wszystkim niezawodność i urodę pulpitów. Jednakże komputery marki Apple są znacznie droższe od zwykłych PC. W Ubuntu całkiem łatwo uzyskać podobne efekty graficzne jak w MAC OS X.

Poniższe instrukcje zostały sprawdzone przeze mnie na Ubuntu w wersji 6.06, 6.10 i 7.04 z GNOME na pokładzie

Zaczynamy!

Pierwszą rzeczą na którą zwróciłem uwagę, kiedy zetknąłem się z OSX był dolny panel. Przezroczysty pasek z dużymi ikonkami aplikacji darmowy hosting obrazkówzrobił na mnie duże wrażenie. W naszym Ubuntu możemy uzyskać podobny na co najmniej dwa sposoby. Pierwszy z nich to użycie odpowiedniej aplikacji, tzw. Docka. Można jednak prościej. Jeżeli nie posiadamy, to dodajemy nowy panel u dołu ekranu. Jego optymalna szerokość to 40 pikseli. Następnie ptaszkujemy opcję autoukrywania. „Rozwijanie” pozostawiamy puste. Wybieramy kolor panelu na biały i ustawiamy przezroczystość. Całkiem fajnie prezentuje się ustawienie w 1/3 paska (bliżej całkowitej przezroczystości). Następnie usuwamy wszystkie elementy panelu i dodajemy aktywatory do poszczególnych aplikacji.

Teraz weźmiemy się za górny panel. Najlepsze dla niego będzie tło z gradientem. To, które jest na wszystkich screenach można pobrać na samym końcu tekstu. Do górnego panelu dodajemy „Pasek menu” z lewej strony i z prawej Zegarek, Tray, Przycisk wyłączania i inne cuda. Operacji na panelach już koniec.

Następny krok to odpowiedni motyw. Instalujemy go w System→Preferencje→Motyw. Tam również możedarmowy hosting obrazkówmy wybrać odpowiedni temat ikon. W linkach poniżej są te, których sam używałem.

Warto także pomyśleć o zmianie wyglądu naszego ekranu logowania. Całkiem ładny znalazłem na gnome-look.org, ale gdziesik mi umknął – w każdym razie do znalezienia. Instalujemy podobnie jak motyw, ale w System→Administracja→Ekran logowania i przeciągamy go na listę motywów. Zaznaczamy i gotowe.

Ostatnia zmiana to tapeta – tutaj jest już mnóstwo wariantów do wyboru. Ja używałem w zasadzie kilku, ale najładniej wyglądały te, utrzymane w niebieskiej tonacji.

Voila!

Tak wyglądał mój Ubuntu po niemalże identycznych przeróbkach:

darmowy hosting obrazków darmowy hosting obrazków

Uruchomione są jeszcze aplikacje Kadu i gDesklets. Kadu jest podrasowane tak jak opisywałem to we wczorajszym tekście o upodobnianiu Ubuntu do Visty.

Parę odnośników na koniec:

Oryginalny design systemu MAC OSX® jest własnością firmy Apple

Kategorie:Ubuntu
  1. pim
    Maj 6, 2007 o 1:44 pm

    pomyliłeś się w jednej rzeczy. os x ma przyciski zamykanie itp. po lewej stronie :D

  2. Mateusz
    Maj 6, 2007 o 6:08 pm

    Owszem, ale tak mi się po prostu wygodniej pracuje – w wielu miejscach mimo wszystko nadal uzywam okienek

  3. Juraviell
    Maj 24, 2007 o 2:32 pm

    Owszem Mac’i może nie są tanie. Jednym z czynników na to wpływających są monitory jakie są w zestawie. Jeśli miałbys kupić monitor podobnej klasy do tego z Mac’a i podobnej klasy kompa to cena była by porównywalna. Większość osób nie kupuje tak dobrych monitorów jakie są w Mac’ach bo są drogie

  4. Monika
    Czerwiec 19, 2007 o 7:35 pm

    Jeszcze pare rzeczy: ikony dyskow sa po prawej stronie pulpitu :), w OSX kosza tez nie ma na pulpicie… ALe ogolnie to spoko. Podobne to do osx’a. Monitory macowe wcale nie sa takie super. Pracuje na G4 z monitorem mitsubishi 19″. Prawidlowo skalibrowany jest tak samo wydajny jak kazdy inny. Gorzej ze wsparciem dla oprogramowania apple. Osx 10.4 (wersja pudelkowa) nie ma wsparcia dla OS9 na przyklad. Mialam problem z zainstalowanie i updatem Illustratora 10 do wersji 10.0.3. Da sie rozwiazac ten problem ale po swojemu. Apple mysli, ze jak wypuszcza na rynek CS2 albo CS3 to Wszyscy rzucaja stare oprogramowanie w kat i kupuja nowe :). Naiwni. A co firmami, ktore maja do przerobienia pare tysiecy projektow? Na szczescie w CS3 poprawili otwieranie dokumentow z Illustratora 10. Nie ciacha tekstow. Ale juz kolega znalazl pare bledow.Nastepnym razem podam wiecej szczegolow. Jednak nadal uwarzam ze Macowki sa lepsze o piecow. :)

  5. Mateusz
    Czerwiec 19, 2007 o 9:00 pm

    Wiem, wiem, ot takie niedociągnięcia ;D Co do zamykania itp. to beryl załatwia to elegancko

  6. peter
    Sierpień 2, 2007 o 9:12 am

    Cześć,
    Mam pytanie: co muszę zrobić, aby programy które otwieram były minimalizowane tylko do panelu na górze? Bo w tej chwili to minimalizują mi się do panelu zarówno na górze, jak i na dole? I jeszcze jedno, być może będziesz wiedział, jak mi pomóc: przypadkiem usunąłem panel menu, który był ulokowany na górze, po lewej stronie (czyli Aplikacje, Miejsca i System). Da się jakoś to przywrócić? Dzieki z góry za wszelką pomoc.
    PS Jestem początkującym userem linuksa, więc jeśli zadaję głupie pytania, to sorki z góry;)

  7. Micky
    Sierpień 2, 2007 o 9:50 am

    Udało mi się zainstalować ten motyw graficzny, udało mi się zainstalować ikony, zmieniłem tapetę, jednak mam problem z krwędziami okien. Zkąd można je pobrać?

  8. Mateusz
    Sierpień 4, 2007 o 8:10 am

    Ja obramówek z beryla używam. Ale z tego co wiem i pamiętam byly tez takie motywy gtk/metacity które to zmieniały

  9. Grudzień 6, 2007 o 7:55 pm

    kombinuję, jak tu zmajstrować sobie gnome’owego Leoparda ;) Póki co Aqua fajnie wyszedł.. Pozdro :)

  10. waldi
    Grudzień 26, 2007 o 9:26 am

    Mam pytanie, jak przenieść przyciski okien z prawej strony na lewą, jak jest w OSX.
    Dopiero poznaję Ubuntu i jeszcze niewiele o nim wiem.
    //
    to kwestia odpowiedniego motywu emeralda

  11. Maj 7, 2008 o 9:50 am

    Ja też się bawiłem w upodabnianie linuksa do os x z tym, że ja robiłem to z KDE ;-)
    Jako dock użyłem avant-window-navigator, jako manager okien – compiz. Do tego kde potrafi stworzyć na górze ekranu ładny pasek z menu aktualnego programu. Efekt przedstawiłem w tym wpisie:
    http://czester.ovh.org/wordpress/?p=89
    A wszystko na karcie ATi – więc też się da ;-)

  1. Październik 26, 2007 o 9:42 pm

Skomentuj

